Learn New Words FAST with this Lesson’s Vocab Review List

Unlock In-Depth Explanations & Exclusive Takeaways with Printable Lesson Notes

Unlock Lesson Notes and Transcripts for every single lesson. Sign Up for a Free Lifetime Account and Get 7 Days of Premium Access.

Or sign up using Facebook
Already a Member?

Lesson Transcript

Blue Movie
Door de jaren heen zijn er verschillende films uitgebracht onder de naam Blue Movie, en alle zijn ze pornografisch van aard, waarschijnlijk omdat de term "Blue Movie" jargon is voor pornografische film, maar ook de ondergrondse amateur-pornografie in India.
De Nederlandse versie van Blue Movie werd in 1971 gemaakt. Wim Verstappen regisseerde, en Carry Tefsen en Hugo Metsers waren de sterren. De film draait om een man, Michael, die juist vijf jaar in de gevangenis had doorgebracht voor seksuele misdaden. Zijn eerste toevluchtsoord na zijn vrijlating is een groot appartementsgebouw dat vol lijkt te zitten met vrouwen die seks willen hebben. Veel van die sex-hongerige vrouwen in het gebouw zijn ook getrouwd.
Elly, de vrouwelijke hoofdrol in de film, manipuleert Michael en zet hem aan om een sex-bedrijf op te zetten dat gespecialiseerd is in orgieën. Ze overtuigt hem om zoveel mogelijk seksueel te experimenteren, en zij bundelen hun krachten om hun sex-georiënteerde business uit te laten groeien tot een bloeiende leider in de sex-scene. Doorheen dit alles, wordt Michael verliefd op een alleenstaande moeder die niet aan hun orgieën meedoet, maar tegen de tijd dat hij haar eigenlijk in bed krijgt, blijkt hij bij haar alleen maar impotent te zijn.
Verstappen's Blue Movie is belangrijk om verschillende redenen. De eerste, de film wordt gezien als de impuls voor het verwijderen van het systeem van filmkeuring in de Nederlandse filmindustrie omdat het met de eerste beoordeling die de film kreeg toegewezen, helemaal niet mocht vertoond worden. Ten tweede, was het de eerste Nederlandse film die zowel mannen als vrouwen naakt in een volledig frontale positie toonde. Ten derde, behoort het in de top vijf van kassuccessen en meest succesvolle films in Nederland. De film was op de Nederlandse televisie pas in 2004 te zien, enkele dagen na de film regisseur overleed.